Subject: FW: Lähisugulaste päring | Andmevahetus, andmekaitse | küsimus
From: "Justiitsministeerium"
To: "Justiitsministeerium"
Date: Thu, 27 Jun 2024 15:19:54 +0300

From: Kaimo Käärmann-Liive <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, June 26, 2024 4:59 PM
To: AKI info <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Kristel Niidas
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Kristi Värk
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Lähisugulaste päring | Andmevahetus, andmekaitse | küsimus

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

 Tere

Kirjutan Eesti Linnade ja Valdade Liidust (ELVL).

ELVL on juhtimas sündmusteenust Lähedase kaotus. Hetkel on olemas
infoteenus eesti.ee keskkonnas
(https://www.eesti.ee/syndmusteenused/et/laehedase-surm), kuid soov on
edasi liikuda proaktiivse teenusega, millega seoses on tekkinud meil
andmekaitset puudutav küsimus.

Lühidalt on küsimus selles, et kas andmekaitse seisukohast oleks lubatav,
et isik saab soovi korral juhul, kui ta on eesti.ee-sse sisenenud
autenditud kasutajana (tavakeeles - sisse loginud), sooritada päringu
(anda selleks käsu) millega päritakse, kas mõni tema lähisugulane on
(näiteks viimase 6 kuu jooksul) lahkunud ning kui päringu tulemusena
selgub, et on lahkunud, siis isikule näidatakse, et tal on võimalik
lahkunud lähisugulase matusekulude katmiseks taotleda kohaliku
omavalitsuse (selle KOVi, kus oli lahkunu viimane elukoht) matusetoetust
(kui lahkunud isiku eest juba keegi on matusekulude (osaliseks) katmiseks
toetust taotlenud, siis toetuse taotlemise võimalust ei pakuta).

Täna KOVid pakuvad inimestele ühe sotsiaaltoetusena matusetoetust
(tegemist oli riikliku toetusega, mida KOVid edasi maksid, alates
01.01.2024 on tegemist KOV toetusega, mida KOV võib pakkuda, kuid ei pea,
täna kõik KOVid vastavat toetust pakuvad, selleks on KOVil sätestatud oma
kord, tavaliselt nimeks "Sotsiaaltoetuste maksmise tingimused ja kord",
kuid nimed on erinevad, kehtestatud reeglina kohaliku omavalitsuse
korralduse seaduse § 22 lg 1 p 5 ja sotsiaalhoolekande seaduse § 14
alusel. Mõned näited:

Tallinna kord
https://www.riigiteataja.ee/akt/422122022013?leiaKehtiv#para13

Võru valla kord
https://www.riigiteataja.ee/akt/426022019017?leiaKehtiv#para4
Viimsi valla kord
https://www.riigiteataja.ee/akt/428062022058?leiaKehtiv#para18

Soov on läbi viia pilootprojekt, et katsetada, kas KOV toetusi saaks
inimestele pakkuda proaktiivsemalt ja soov on seda piloteerida KOV
matusetoetuse näitel.

Kas sellise päringu sooritamine võib minna vastuollu andmekaitse
reeglitega (kui seotud isikute kontroll tehakse, siis saavad selle märke
kõik lähisugulased – ema, isa, lapsed jne)? Kas sellist päringut võib
vaikimisi sooritada iga kord, kui inimene end eesti.ee keskkonnas autendib
ja talle kuvada matusetoetuse taotlemise võimalust, kui automaatset
päringut tehes selgub, et mõni tema lähedane on lahkunud (on viimase 6 kuu
jooksul lahkunud ja lahkunu matusekulude osaliseks katmiseks pole toetust
taotletud)? Kui selline päring vaikimisi ei ole lubatud, kas isikule võib
andmekaitse reeglitest lähtudes pakkuda võimaluse selline päring
sooritada?

Kas oleks andmekaitse reeglitega kooskõlas, kui lähisugulaste
väljaselgitamise päringu sooritamise loogika on ümber pööratud – ehk siis
info kuvamise teekond algab sellest, et alles siis, kui isik on lahkunud,
siis Rahvastikuregistris sooritatud päringu tulemusena (lahkunu
lähisugulased) lahkunud isiku lähisugulastele (kuni 6 kuu jooksul või
ajani, mil lahkunud isiku matuste korraldamiseks on keegi KOV
matusetoetust taotlenud) kuvatakse eesti.ee keskkonnas lahkunud isiku
matusekulude (osaliseks) katmiseks KOV matusetoetuse taotlemise võimalust
/ saadetakse sellekohane teade riiklikusse postkasti (ehk siis riikliku
postkasti käivitamisel poleks oluline, kas isik on end autentinud eesti.ee
platvormil või näiteks Transpordiameti iseteeninduses või
Terviseportaalis, sest kõikjal kuvatakse talle riikliku postkasti
teateid).

Alternatiiv oleks olukord kus automaatselt sellist infot ei kuvata mingil
juhul ning esmalt oleks vaja sisestada lahkunud isiku isikukood, misjärel
inimene (hoolimata sellest, kas ta on lahkunu lähisugulane või mitte, sest
matusetoetuse taotlemiseks ei pea olema lähisugulane, ka lahkunu naaber,
elukaaslane, sõber, tuttav võib matusetoetust taotleda, kui ta korraldab
matuseid ja tõendab KOVile, et ta katab matusega seotud kulud) saab info,
kas selle isiku matusekulude (osaliseks) katmiseks on võimalik taotleda
KOV matusetoetust ja kui on, suunatakse isik vastava KOVi iseteenindusse
või kui KOVil e-teenuste pakkumiseks iseteeninduskeskkonda pole, KOVi
kodulehele, kus on info vastava toetuse taotlemise kohta. Viimane poleks
küll proaktiivne teenus, kuid kuna juba täna on võimalik sooritada
e-rahvastikuregistris (https://www.rahvastikuregister.ee/) surmafakti
küsimise päring, siis poleks keeruline sinna juurde tekitada info
matusetoetuse taotlemise kohta.

  Ette tänades

Kaimo Käärmann-Liive
IT projektijuht (KOV e-teenused)
+372 60 43 003 |  [email-masked] <mailto:[email-masked]>

Eesti Linnade ja Valdade Liit

 <http://www.elvl.ee/> www.elvl.ee